در سال ۱۹۹۸، بیشتر وب‌سایت‌های قدرتمند جهان، صرفاً خبری بودند؛ اما اکنون “ارتباطات و تجارت”، بزرگترین “وب”ها را به وجود آورده و به هم پیوند داده است.

غول‌های اینترنتی/ به حسب ظاهر، “وب سایت”ها، فقط نقش اطلاع‌رسانی، ارتباطات و تجارت سریع و آسان، و در نهایت انتقال اخبار را ایفا می‌کنند، اما واقعیت این است که امروزه نقش غول‌های اینترنتی، در کنترل و اداره‌ی جهان، به ویژه در عرصه‌های “سیاست – فرهنگ و اقتصاد”، به مراتب پررنگ‌تر از احزاب، سیاستمداران، دولت‌ها و نمایندگان پارلمان‌هایی است که به صورت برق‌آسا می‌آیند و خیلی زود از میدان خارج می‌شوند؛ اگر چه همین “وب‌سایت”ها در فضای مجازی، نقش مستقیمی در آمد و رفت [موفقیت و شکست] آنها دارند.

در فضای مجازی نیز شرکت‌های بزرگی تأسیس شدند، برخی طی سی سال گذشته، از میان رفتند، برخی دیگر ادغام شدند تا بزرگتر شوند، و برخی با قدرت تمام، به کار خود ادامه  می‌دهند.

حسب ظاهر، شرکت‌های اینترنتی،درآمد خود را از طریق فروش آنلاین‌، هزینه‌های معاملات مالی خُرد و  کلان، تبلیغات و اینگونه خدمات به دست می‌آورند، اما واقعیت این است که با مبدل شدن به یک بازوی قوی سیاسی و اطلاعاتی، برای رژیم‌ها، دولت‌ها  و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی (به ویژه در امریکا)، مورد حمایت‌های بسیار کلان مالی، در پوشش انجام و ارائه خدمات، قراردادهای واقعی و صوری و حتی اختصاص بودجه قرار می‌گیرند، همانگونه دولت انگلیس، بودجه‌ی بخش بین الملل بی‌بی‌سی را تقبل کرده است.

سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را می‌تواند سال‌های رشد اقتصادی و توان مالی و بالتبع گستردگی شدید این شرکت‌ها محسوب نمود، و ۲۰۱۷ تا کنون، روز به روز به سلطه‌ی جهانی این شرکت‌ها افزوده شده است.

۱- (Alphabet Inc. GOOGL):

گوگل، تحت پوشش شرکتی به نام «‌Alphabet Inc.‌» قرار دارد و نه تنها  به عنوان قوی‌ترین موتور جستجوی جهان شناختهاست، بلکه به عنوان “رهبر موتورهای جستجو” نیز از آن یاد می‌شود.

همکاری گوگل، با نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی امریکا بر کسی پوشیده نیست و کتمان نیز نمی‌کنند. چنان که چندی پیش گوگل، جاسوسی از برخی گوشی‌های اندرویدی را تایید کرد.

کل درآمد این شرکت، در سال ۲۹۱۷، بالغ بر ۱۱۰.۸۶ میلیارد دلار بوده است. اما ناگهان طی یک سال، رشد فزاینده‌ای پیدا کرد، چنان که در ۱۶ فوریه ۲۰۱۸، خبر از درآمد ۷۶۳.۰۳ میلیارد دلاری داد.

۲- (Amazon – AMZN  ):

جالب است که بدانیم، آمازون، متعلق به شرکت «AMZN»، در سال ۱۹۹۵، فقط به عنوان یک “کتاب‌فروشی آنلاین” تأسیس گردید؛ اما از آن زمان تا کنون تنوع کالاهای خود را در بازار خُرده فروشی، به حدی گسترش داد که بزرگترین بازار اینترنتی و بازار خرده فروشی در ایالت متحده و جهان مبدل گردید. آمازون فقط مواد غذایی را که به صورت آنلاین سفارش می‌گیرد، در بیش از ۲۰۰۰ شهر توزیع می‌کند! انتظار می‌رود که فروش اینترنتی مواد غذایی توسط آمازون، تا سال ۲۰۲۵، بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار شود!

درآمد آمازون در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۷۷.۸۶۶ میلیارد دلار گزارش شده بود، اما این بازار در تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۱۸، درآمدی بالغ بر  ۷۰۷.۷۵ میلیارد دلار را گزارش داد.

۳- Tencent Holdings:

شاید نام «Tencent Holdings»، برای عموم کاربران، چون گوگل یا آمازون شناخته شده نباشد؛ اما یکی از غول‌های اینترنتیاست و علت مشهور نشدن این برند، استقرار آن در بازار بورس هنگ‌کنگ و مطرح نشدن نامش درخارج از آسیا می‌باشد.

به حسب ظاهر، بازی‌های آنلاین‌، تبلیغات و خدمات پیام‌رسانی مانند WeChat که در سطج جهانی شناخته شده است، زمینه‌های اصلی فعالیت این شرکت می‌باشد، اما در عین حال، ضمن آن که یک بازوی بسیار قوی فرهنگ‌سازی در قالب بازی‌ها و اطلاع‌رسانی در قالب “پیام رسانی” می‌باشد، نقش عمده‌ای در بازار بورس و سهام ایفا می‌نماید.

در سال ۲۰۱۷ ، درآمد این شرکت، ۲۱.۹ میلیارد دلار اعلام شد، اما با رشد ناگهانیِ فزاینده، در ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ از درآمدی حدود ۵۳۵ میلیارد دلار برخوردار گردید و جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داد. Tencent برای تجارت در Nasdaq، از طریق قبض‌های سپرده‌گذاری آمریکایی، در دسترس سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

۴- (Facebook – FB):

فیسبوک، نامی آشنا و البته محبوب برای همگان (جهانیان) می‌باشد.

فیس بوک، ابتدا تحت عنوان یک سرویس از شبکه‌های اجتماعی، توسط مارک زاکربرگ به همراه هم اتاقی کالج و دانشجوی دانشگاه هاروارد، تحت عنوان «‌FaceMash» راه‌اندازی شد، اما در ۴ فوریه ۲۰۰۴ به TheFacebook تغییر نام داد.

امروزه فیس‌بوک، نه تنها قوی‌ترین شبکه اجتماعی برای ارتباط است، بلکه به عنوان یک عامل بسیار مهم، در مطالعات و عملیات سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی و اجتماعی شناخته می‌شود. دولت امریکا، در یک برهه، صدور ویزا را منوط به عضویت در فیس‌بوک نمود.

فیسبوک در سال ۲۰۱۴، شبکه “واتساپ” را راه‌اندازی کرد و از همین راه، ۱۹ میلیارد دلار درآمد بیشتر به دست آورد. فیس بوک در سال ۲۰۱۷، از درآمد ۴۰.۶۵ میلیارد دلار خبر داد. امروز ارزش کلی سهام این شرکت، بیش از۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

۵- (Alibaba – BABA):

هلدینگ “علی بابا” (Alibaba Group Holding) در واقع یک شرکت بزرگ چینی است. این شرکت در ۴ آوریل ۱۹۹۹ در هانگزو، ژجیانگ تأسیس شد.

این شرکت فعالیت خود را (مانند آمازون)، در عرصه‌ی خُرده فروشی آغاز نمود، اما دیری نپایید که با افزایش تنوع کالاها، نقش برتر در بازار اینترنتی خُرده فروشی را به دست آورد.

در تاریخ ، ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴، ارزش بازار علی بابا، ۲۳۱ میلیارد دلار آمریکا اعلام شد؛ اما در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۸‌، از بازاری در حدود ۳۵۲.۲۸ میلیارد دلار خبر داد.

علی بابا بعد از رقیب خود Tencent، به دومین شرکت آسیایی تبدیل شد که نشان ارزش گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری آمریکا را شکست و سال ۲۰۱۸، رتبه نهم در میان شرکت‌های بزرگ جهان را به خود اختصاص داد.

۶- (‌Netflix – NFLX):

Netflix، یک شرکت امریکایی است که در سال ۱۹۹۷، توسط رید هاستینگز و مارک راندولف در دره اسکاتس ، کالیفرنیا تاسیس شد.

این شرکت، ارائه‌ی خدمات رسانه‌ای، توزیع فیلم‌های امریکایی و سرگرمی‌های رسانه‌ای را موضوع کار خود قرار داد.

نتفلیکس‌، در آوریل ۲۰۱۹، در سرتاسر جهان، از بیش از ۱۴۸ میلیون اشتراک برخودار گردید، از جمله ۶۰ میلیون در ایالات متحده‌، و بیش از ۱۵۴ میلیون اشتراک‌های ثابت یا گذرا.

خدمات این شرکت، در سرتاسر جهان، به جز در سرزمین اصلی چین (به دلیل محدودیت‌های محلی)‌ و نیز سوریه ، کره شمالی ، ایران و کریمه (به دلیل تحریم‌های آمریکا و …) در دسترس همگان قرار داد. این شرکت همچنین دارای دفاتر در هلند ، برزیل ، هند ، ژاپن و کره جنوبی می‌باشد. Netflix عضو انجمن تصاویر متحرک (MPA) است.

گفته می‌شود که این شبکه، بیش از ۱۱۷ میلیون عضو در بیش از ۱۹۰ کشور جهان دارد. اما رشد فزاینده و ناگهانی این شرکت، بسیار قابل توجه و تأمل می‌باشد.

در سال ۲۰۱۷ ، کل درآمد آن ۱۱.۶۹ میلیارد دلار بوده است؛ اما ظرف یک سال (بدون هیچ دلیل خاصی)، بازار آن از ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ به ۱۲۱.۶۲ میلیارد دلار رسید.

۷- (‌Priceline – PCLN):

(‌Priceline – PCLN) نیز جزو برندهای شناخته شده در اذهان عمومی کاربران اینترنتی نمی‌باشد.

Priceline یک شرکت مسافرتی آنلاین است که امکان رزرو هتل، رستوران، اتومبیل های کرایه‌ای‌، بلیط هواپیما‌، سافاری‌ها، سفرهای دریایی و سایر خدمات مسافرتی را از طریق priceline.com ، booking.com و agoda.com به کاربران می‌دهد.

درآمد این شرکت،  در سال ۲۰۱۶، مبلغ ۱۰.۷۴ میلیارد دلار بوده است، اما این شرکت نیز ناگهان با رشد فزاینده مواجه گردید و بازار آن تا ۱۴ فوریه ۲۰۱۸، بالغ بر ۸۸.۶۸۳ میلیارد دلار اعلام شد!

۸- (Baidu – BIDU):

(Baidu – BIDU)، یک شرکت فن‌آوری و چند ملیتی چینی است که در زمینه‌ی خدمات و محصولات مرتبط با اینترنت و هوش مصنوعی (AI) فعالیت  دارد و مرکز آن در منطقه هایدیان پکن می‌باشد. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های هوش مصنوعی و اینترنتی در جهان است.

(Baidu – BIDU)، در ژانویه سال ۲۰۰۰ توسط رابین لی و اریک زو تأسیس گردید و با راه‌اندازی موتور جستجوی قوی، در ردیف شرکت‌هایی چون گوگل قرار گرفت. موتور جستجوی Baidu در حال حاضر چهارمین وب سایت بزرگ در رتبه بندی اینترنت الکسا می‌باشد.

واحد تجارت جهانی بایدو (GBU) مسئول محصولات و خدمات بین المللی بایدو برای بازارهای خارج از چین ایجاد شد. نمونه کارها محصول Baidu GBU شامل برنامه‌های صفحه کلید Simeji و Facemoji Keyboard‌، بستر توصیف محتوا popIn‌، شبکه واقعیت افزوده OmniAR‌، پروژکتور هوشمند ژاپنی popIn ، علاءالدین و بستر تبلیغاتی MediaGo در سطح جهانی شناخته شده هستند که روی تبلیغ کنندگان آن دسته از تولید کنندگان چینی متمرکزند که به دنبال دستیابی به کاربران خارج از کشور هستند.

گفته می‌شود: اگر چه گوگل قوی‌ترین موتور جستجوی جهان است، اما توانی‌اش در ارائه‌ی نقشه‌ها‌، اخبار‌، فیلم‌ها‌، نرم افزار ضد ویروس و تلویزیون اینترنتی، در چین محدود است که بایدو در این عرصه‌ها قویتر و غالب می‌باشد.

درآمد این شرکت، در سال ۲۰۱۶ معادل ۱۰.۱۶ میلیارد دلار اعلام شد، اما در ۱۶ فوریه ۲۰۱۸، خبر از درآمدی بالغ بر ۸۶.۲۵ میلیارد دلار داده شد.

۹- (Salesforce.com – CRM):

(Salesforce.com – CRM)، یک شرکت نرم افزاری مبتنی بر اینترنت آمریکایی است که مقر آن در سان فرانسیسکو ، کالیفرنیا می‌باشد. گرچه بخش عمده درآمد آن از خدمات مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) حاصل می‌شود، اما Salesforce همچنین مجموعه‌ای از برنامه‌های سازمانی را که بر خدمات مشتری‌، اتوماسیون بازاریابی‌، تجزیه و تحلیل و توسعه برنامه ها متمرکز شده است، به فروش می رساند.

در سال ۲۰۱۶، کل درآمد این شرکت، ۸.۳۹ میلیارد دلار بوده است، اما در ۱۶ فوریه ۲۰۱۸، درآمدش به ۸۱.۷۶ میلیارد دلار رسید.

۱۰- (‌JD.com  -JD):

(‌JD.com  -JD) نیز یک شرکت تجارت الکترونیکی بزرگ چینی است که مقر آن در پکن قرار دارد. این شرکت یکی از بزرگترین سیستم عامل‌های آنلاین B2C در چین و عضو Fortune Global 500 می‌باشد.

JD.com‌، Inc یک شرکت فروش آنلاین مستقیم است که در بازار فروش لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی و کالاهای عمومی کالا (از جمله محصولات صوتی‌، تصویری و کتاب) فعالیت دارد. او محصولات خود را از تولید کنندگان‌، توزیع کنندگان و ناشران در سرتاسر چین تأمین نموده و از طریق وب سایت خود «www.jd.com‌» به فروش می‌رساند. این شرکت همچنین گزینه‌های پرداخت آنلاین و حضوری راه برای مشتریان فراهم نموده و حدود ۲۱۰ انبار با مساحت کل ناخالص در حدود چهار میلیون متر مربع در بیش از ۵۰ شهر را اداره می‌کند. این مرکز با بیش از ۵۳۰۰ ایستگاه تحویل و ایستگاه وانت در تقریبا ۲۳۵۰ شهرستان و منطقه در سراسر چین فعالیت می‌کند.

کل درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۶، معادل  ۳۷.۶۳ میلیارد دلار بوده است، اما در ۱۶ فوریه ۲۰۱۸، از درآمد ۶۶.۸۳ میلیارد دلاری برخوردار گردید.

نیاز جهان سیاست به اینترنت:

نه تنها نیاز جهان اقتصاد، بلکه نیاز جهان سیاست و بقای سیاستمداران به اینترنت و حضور فعال در فضای مجازی، اجتناب ناپذیر می‌باشد، البته این نیاز به شکلی نیست که صاحبان زر و زور، منفعل و گوش به فرمان وب‌سایت‌های قدرتمند باشند، بلکه قدرت‌های اصلی در عرصه‌ی ثروت و قدرت، که عمدتاً پشت پرده قرار دارند و کارگردان می‌کنند، با سرمایه‌گذاری‌ها و شراکت‌های کلان، آنها را اداره می‌کنند و خدمات این شرکت‌ها به دولت‌ها یا نهادهای اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و فرهنگی نیز کاملاً هدفمند و برنامه‌ریزی شده می‌باشد.

نحوه‌ی همکاری و نیز بهره‌مندی دولت‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و فرهنگی در نظام سلطه، با این شرکت‌ها، به گونه‌های متفاوتی انجام می‌پذیرد. گاه انجام تحقیقات، یا عملیات و یا حتی سازماندهی جهان اینترنت، طی قراردادی به آنها واگذار می‌شود – گاه اطلاعات کاربران به صورت مستقیم در اختیار آنان قرار می‌گیرد، و گاه به صورت غیر مستقیم، از امکانات و خدمات آنها بهره‌برداری می‌شود.

استفاده‌های مدام، متنوع، پیچیده، آشکار و نهان سیاستمداران از اینترنت و وب‌سایت‌ها، سبب بروز مشکلات و البته چالش‌ها و سؤالات اساسی بسیاری شده است؛ چنان که «‌www.aph.gov.au» در گزارش مبسوط خود، چهار پرسش اساسی را مطرح می‌نماید:

یک – چرا از اینترنت برای پخش پیام سیاسی استفاده می شود؟

دو – چه راهبردهای اینترنتی موثرترین خواهد بود؟

سه – مشکلات احتمالی چیست؟

چهار – تأثیر کوتاه مدت و بلند مدت این فناوری بر سیاست چه خواهد بود؟

امروزه گردانندگان جهان، مترصند و در تلاشند که مکاتب فکری را از طریق اینترنت و همین “وب‌سایت‌ها” منتشر کنند و یا علیه عقاید مخالف خود ضد تبلیغ نمایند.

اینترنت می‌تواند، شیوه‌هایی برای گروه‌های سیاسی و سیاستمداران، در فعالیت‌های انتخاباتی طراحی و اجرا کنند‌، با احزاب و سیاستمداران کل جهان، ارتباط برقرار کنند و همین‌طور با جریان‌ها و حتی افراد؛ لذا می‌توانند در جریان‌سازی‌ها و حتی فتنه‌ها و آشوب‌ها، نقش اصلی را ایفا نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *