خانم دکتر زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران رژیم غذایی ایرانیان را الگوی مدیترانه‌ ای دانسته که عادت غذایی خوبی است.

رژیم/ به گزارش ایران پی‌ان، خانم دکتر زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه لایو با خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

عادات غذایی مردم ایران به لحاظ تغذیه الگوی خوبی است که به آن مدیترانه‌ ای گفته می‌شود و اکنون تمام مطالعات که در سطح دنیا انجام شده نشان می دهد کسانی که از الگوی مدیترانه‌ای پیروی می کنند به دلیل خصوصیات و ویژگی‌های خاص این الگوی غذایی سلامت خود را در قبال بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی‌ عروقی، بیماری‌ هایی مانند سرطان ها، چاقی و دیگر بیماریهای مرتبط با تغذیه تضمین می کنند.

در این الگو مصرف سبزی و میوه نسبت به کشور های غربی بیشتر است ما در ایران عادتی به نام سبزی خوردن داریم که عادتی بسیار خوب و ایرانی است، هنگام خوردن سبزی با غذا قند و چربی در روده کمتر انباشته می‌شود و از بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان های دستگاه گوارش پیشگیری می شود.

کشور های غربی امروز بر این باورند که باید برای داشتن زندگی سالم تر و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی، عروقی، دیابت و سرطان‌های دستگاه گوارش، رژیم مدیترانه ای را پیش گرفت، که در آن از سبزیجات، فیبر و حبوبات بیشتر استفاده می شود و گوشت قرمز، قند، چربی و لبنیات چرب در آن حجم کمتری دارد.

وی در ادامه تاکید کرد:

متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که الگوهای غذایی غربی و فست‌فودها میان ایرانیان نیز جا باز کرده، به عنوان یک رفتار غذایی نامناسب و از مشکلات ما ایرانیان فست فود است که توسط مردم بی‌رویه مصرف می‌شود و غذاهای ایرانی به ویژه غذاهای بومی و محلی در حال فراموشی هستند و این موضوع موجب شده تا بر اساس بررسی وزارت بهداشت حدود ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند که روندی افزایشی است همچنین کودکان زیر ۵ سال ما چاق شده اند و روندی افزایشی در میان آن وجود دارد.

یکی دیگر از مشکلاتی که در سطح جهان وجود دارد مصرف نمک است و توصیه سازمان بهداشت جهانی برای مصرف نمک کمتر از ۵ گرم در روز است به این مفهوم که از کل غذای موجود در یک روز چه نمک های پنهان و چه نمک های اضافه شده باید زیر ۵ گرم باشد.

خانم دکتر زهرا عبداللهی شیوه مناسب برای تغذیه در دوران کرونا را اینگونه تشریح کرد:

شیوه تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا بسیار موثر است و حتی در صورت ابتلا به کرونا در صورت تغذیه خوب و مناسب پاسخ دهی سیستم ایمنی برای مقاومت بدن و بهبودی سریعتر بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مصرف کافی سبزی و میوه به مفهوم حداقل ۵ واحد یعنی ۴۰۰ گرم سبزی و میوه در روز، پرهیز از مصرف غذا های چرب و سرخ شده، شور، مواد قندی و شیرین و مصرف میزان دو واحد لبنیات در روز کمک می کند تا در صورت ابتلا به کرونا عوارض پایین داشته باشیم و همچنین از ابتلا به این بیماری پیشگیری می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *