مطمئنا هدف همه ما این است که کیفیت زندگی خود را بالا برده و معنای عمیق‌‎تری به آن ببخشیم، و البته بهتر و شادتر در کنار کسانی‌که دوست‌شان داریم، زندگی کنیم. با اصول تئوری انتخاب، می‌توان آزادی و اختیار شخصی را تعریف و سپس بازتعریف نمود.

 

تئوری انتخاب چیست؟

گلسر برای اولین بار این تئوری را مطرح کرد و معتقد بود که ذهن ما، بی‌وقفه ما را تشویق می‌کند که به رفع ۵ نیاز موجود در ژن‌های خود بپردازیم.

نیازهایی شامل: عشق و تعلق داشتن، قدرتمند بودن، آزاد بودن، تفریح کردن و زنده ماندن. در اصل این تئوری ادعا می‌کند که برای تشویق‌ها و تنبیه‌ها انگیزه درونی داریم نه انگیزه بیرونی. طبق مفاهیم تئوری انتخاب، همه رفتارها هدفمند است. هر کاری که شما انجام می‌دهید بهترین تلاش شما برای آن چیزی که می‌خواهید در جا و مکان مشخص است. به دست آوردن آن چیزی که می‌خواهید تمام ۵ نیاز شما را برآورده می‌کند و باعث می‌شود در تمامی کارهای شما نیز اثر گذار باشد.

 

گلاسر ده اصل مهم را به عنوان Ten Axioms of Choice Theory مطرح می‌کند و به بحث در مورد هر یک از آنها می‌پردازد. در این قسمت به عناوین این ده اصل مهم تئوری انتخاب اشاره می‌کنیم

اصل اول –  ما مالک هیچکس نیستیم و نمی‌توانیم رفتارهای دیگران را «کنترل» کنیم. ما فقط می‌توانیم رفتارهای خودمان را کنترل کنیم.

اصل دوم –  تنها چیزی که می‌توانیم به دیگران بدهیم «اطلاعات» است.

اصل سوم – تنها مشکلات روانی که در بلندمدت با انسانها همراه میمانند، «مشکلات عاطفی» است.

اصل چهارم  – مشکلات عاطفی، بخشی از «زندگی حال حاضر» ما هستند.

اصل پنجم  – امروز ما را آنچه در گذشته روی داده میسازد، اما نمیتوان در گذشته ماند. تنها کاری که از دست ما بر می آید، ارضاء نیازهای پایه ای در حال حاضر و تلاش برای ارضاء بهتر آنها در آینده است.

اصل ششم –  ما در ذهن خود تصویری ذهنی از دنیای بیرون داریم که می‌توان آن را «دنیای کیفی» نامید و ارضای نیازها یعنی واقعیت بخشیدن به این «دنیای کیفی»

اصل هفتم – تنها چیزی که وجود دارد «رفتار ما» است.

اصل هشتم –  هر رفتار چهار مؤلفه دارد: حرکت، فکر، احساس و فیزیولوژی

اصل نهم  – رفتارها انتخاب می‌شوند اما از میان چهار المان حرکت، فکر، احساس و فیزیولوژی، ما فقط بر روی «حرکت» و «فکر» کنترل داریم.

اصل دهم  – رفتارها را با «افعال» نامگذاری می‌کنیم و در نامگذاری عموماً به بخشی از رفتار که برای ما به شکل ساده‌تری قابل تشخیص و تمایز است، توجه می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *