هندوانه که سرشار از مواد مغذی می‌باشد، کالری بسیار کمی دارد. یک عدد هندوانه متوسط حاوی فقط ۴۶ کالری است.

هندوانه/ مردم ایران زمین، بیش از سایر ملت‌ها، هندوانه را می‌شناسند و از خوردن آن در فصول بهار و تابستان، حالی که خنک شده است، لذت می‌برند، چرا که این محصول، به صورت آبی و دیم، در مناطق متفاوتی از سرزمین پهناور ایران کشت می‌شود و حتی در دل کویر، کشت هندوانه دیم آغاز شده است.

بررسی ها نشان می دهد امکان برداشت ۳۰ تا ۳۵ تن هنداونه در هر هکتار از طریق کشت دیم، در مناطق مختلفی از کشور وجود دارد.

هندوانه یکی از محصولاتی است که مصرف آب مجازی نسبتا بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، به طوری که برای تولید هر کیلو هندوانه که به عنوان یکی از محصولات پر آب کشاورزی محسوب می‌شود، به طور میانگین ۳۰۰ لیتر آب استفاده می‌شود. اما کشت دیم، دستاوردهای جدیدی داشته است، به گونه‌ای که در مناطق خشک استان اصفهان تپه‌های شنی بیدگل نیز هندوانه دیم کاشته می‌شود، و برداشت هندوانه دیم، در فروردین هر سال، حدود ۳۵ تن می‌باشد.

متأسفانه سطح  کشت این محصول پرفایده و نیز صادراتی، طی چهار سال گذشته، ۴۰ هزار هکتار کاهش داشته است که کاهش بارش باران، سخت‌تر شدن دسترسی کشاورزان به آب، سوء مدیریت و نیز مشکلات صادرات، از جمله علل اصلی آن می‌باشد.

فواید ثابت شده علمیِ هندوانه برای سلامتی بدن:

(May Help Prevent Macular Degeneration)

ترکیبات هندوانه:

هندوانه غنی از پتاسیم و ویتامین های A،C و B است. اما آنچه که بتعث رنگ قرمز هندوانه شده است، وجود لیکوپن یک آنتی اکسیدان است.مطالعات و تحقیقات متعددی از مزایای مفید لیکوپن حکایت کرده‌اند.

هندوانه، دارای آنتی اکسیدان شناخته شده‌ای است که باعث کاهش خطر سکته مغزی و همچنین کاهش فشار خون می‌گردد. هندوانه به رغم برخورداری از فیبر بسیار زیاد، اما کالری و چربی کمی دارد و حاوی مقدار زیادی آب است. ۹۲% از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد که برای هیدراته بودن بدن، بسیار مفید می‌باشد.

یک فنجان هندوانه تازه، حدود ۱۲ میلی گرم ویتامین C دارد و حاوی حدود ۴ درصد پتاسیم توصیه شده برای مصرف روزانه می‌باشد.

خوردن روزانه یک برش از هندوانه، خطر تجمع کلسترول‌هایی که سبب بیماری‌های قلبی می‌شوند را کاهش می‌دهد و در ضمن چربی‌های رسوخ کرده در رگ‌ها را می‌زداید. این خواص به دلیل وجود سیترولین در هندوانه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *