پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (www.x-shobhe.com)، پیرو بیانات مقام معظم رهبری در ۲۳/۷/۱۳۹۱ در سفر به استان خراسان شمالی و دیدار با جوانان که طی آن «پیشرفت» را هدف بر شمرده و آن را «تمدن سازی نوین اسلامی» تعریف نمودند و تحقق آن را منوط به بازنگری و اصلاح «سبک و فرهنگ زندگی» بیان داشتند، مقوله «ازدواج» را به عنوان یکی از شئون و مراحل زندگی موضوع بحث قرار داده و همگان را گفتمان عمومی در این خصوص دعوت نموده است.

ایران‌پی‌ان – یادداشت/ایکس – شبهه: در این مطلب که در بخش «یادداشت سردبیر» درج شده، تحت عنوان «فرهنگ معیّن یا التقاطی» آمده است:

«می‌گویند: یکی از بهترین منابع جهت شناخت فرهنگ حاکم بر یک فرد یا جامعه، مطالعه چگونگی ازدواج در آن جامعه است. بدیهی است که یک فرهنگ معین، هر چه که باشد، بهتر از یک فرهنگ التقاطی است. فرهنگی که بخشی از آن اصولی باشد، بخشی من درآوردی و سنّتی و بخشی تقلیدی و آن هم تقلید از کسانی که فرهنگی متضاد داشته و سعی در اضمحلال فرهنگی ما دارند.

حال در مقوله‌ی ازدواج چه فرهنگی بر جامعه ما حاکم است؟ آیا تماماً ایرانی است؟ تماماً اسلامی است؟ تماماً غربی است؟ تماماً ناشی از احساسات و عشق و عاشقی است؟ تماماً عقلانیت خشک و بی روح است؟ … یا التقاطی از همه؟!

اگر جوانی مورد ازدواج خود را مانند غربی‌ها در پارک، کافی‌شاپ یا میهمانی و به اصطلاح پارتی و بر اساس نگاه هوس آلود و تحریک شهوت انتخاب کند – مراسم خواستگاری‌اش (اگر بدینجا رسید) به سبک ایرانی باشد – خطبه‌ی عقدش بر اساس احکام اسلامی باشد – مهریه‌اش من درآوردی باشد – جهیزیه‌اش به سبک هندی باشد [که دختران بسیاری به خاطر عدم توان تهیه جهیزیه حتی خودکشی می‌کنند] – مراسم جشن عروسی‌اش مخلوطی از سبک‌های ایرانی، هندی و غربی باشد و…، چه تعریفی، ساختار و عاقبتی را می‌توان انتظار داشت؟

اگر مدعی هستیم که چون خداپرست، آخرت‌گرا و مسلمان هستیم، فرهنگ اسلام که کلام وحی بوده و رنگ خدایی دارد و «صبغة الله» می‌باشد بهتر است، فرهنگ اسلامی در این عرصه چیست؟ آیا تعاریفی برای تمامی شئون ازدواج داده است یا خیر؟ آیا قوانینی وضع نموده است یا خیر؟ آیا این فرهنگ و قوانین مطالعه، تبیین، تدوین و در نهایت تبلیغ شده است یا خیر و چرا؟»

یادداشت مذکور دو مقوله‌ی «کلیات ازدواج» و «انتخاب، قبل از ازدواج» را موضوع فصل اول این گفتگو قرار داده و با طرح چند سؤال در هر یک از دو مقوله‌ی مذکور، از کارشناسان، علاقمندان و به ویژه جوانان دعوت نموده است که حتماً با شرکت و پاسخ‌دهی خود، این گفتمان جدید را اداره کنند.

*- آیا دیگرانی چون والدین یا بزرگ‌تر‌ها باید انتخاب کنند؟ یا هر کس باید خودش شریک زندگی‌اش را انتخاب نماید؟

*- فرق بین پیشنهاد و انتخاب چیست؟ آیا پیشنهاد دیگران، یعنی انتخاب آنها؟

*- کفویت (همتایی) تا چه حدی لازم است؟ و آیا این کفویّت فقط در دین است یا در فرهنگ، اقتصاد و حتی قومیت نیز باید لحاظ گردد؟

*- آیا انتخاب باید حادثه‌ای باشد یا به دنبال جستجویی مبنی بر قالب‌های تعیین و تعریف شده صورت پذیرد؟

*- شاخصه‌های انتخاب خوب، برای پسر یا دختر کدام است؟

از جمله سؤالاتی است که در بخش «انتخاب، قبل از ازدواج» مطرح شده است.

لینک:

یادداشت سردبیر –  سبک و فرهنگ زندگی – فصل اول: ازدواج/دعوت عمومی به گفتمان

نشانی پایگاه:

www.x-shobhe.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *